Geoblog.pl    rav    Podróże    Beskid Niski na rowerze    Suplement

Suplement

Polska, Brunary

Ponieważ wycieczka nie obejmuje wszystkich z odwiedzonych miejsc, oto suplement:

Czarna:
Cerkiew greckokatolicka św. Dymitra w Czarnej (obecnie kościół rzymskokatolicki pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy) została wzniesiona w 1764 roku, przebudowana w 1. poł XIX wieku. Jest to cerkiew łemkowska typu północno-zachodniego, trójdzielna, orientowana, o konstrukcji zrębowej. Wieża o konstrukcji słupowo-ramowej obejmuje babiniec. Dachy oraz wieńczące je baniaste hełmy z pozornymi latarniami pokryte są blachą. Wnętrze dekoruje polichromia z 1. poł. XIXw. Najcenniejszymi elementami wyposażenia są ikonostas z XVIIIw. oraz barokowy ołtarz z ikoną Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii z pocz. XVII wieku.

Brunary Wyżne:
Cerkiew parafialna greckokatolicka św. Michała Archanioła w Brunarach Wyznych (obecnie kościół parafialny rzymskokatolicki NMP Wniebowziętej) datowana jest na 1797r. Budowla, mimo późniejszych przekształceń, zachowała najważniejsze cechy cerkwi zachodniołemkowskiej. Wnętrze świątyni zwieńczają stropy płaskie z fasetami. Polichromię o rokokowo-klasycystycznych motywach architektownicznych oraz roślinnych wykonali Antoni i Józef Bogdańscy w 1898r. W nazwie widać fragmenty starszej barokowej polichromii z końca XVIIIw. Barokowy ikonostas z XVIIIw. przemalowany został w czasie remontu w 1831r.

Kąclowa:
Kościół pomocniczy św. Wojciecha w Kąclowej powstał w latach 1926-29 wg projektu Z. Mączeńskiego, który wzorował się na tradycyjnym budownictwie regionalnym. Nezależne dachy (nad nawą przyczółkowy, nad prezbiterium wielopołaciowy) pokryto blachą (pierwotnie były kryte gontem). Wewnątrz zastosowano częściowo strop płaski, a częściowo pozorne sklepienie kolebkowe. Eklektyczny ołtarz główny z 1960r. jest dziełem J. Puchały. Widnieje w nim obraz Ukrzyżowanie z tego samego okresu, wykonany przez Cz. Preisa. Wyposażnienie stanowią również drewniana ambona i chrzcielnica z 1933r. oraz organy datowane na 1793r.

Przy pisaniu podsumowania mojej wycieczki, korzystałem z tabliczek informacyjnych, które stoją przed każdym obiektem Szlaku Architektury Drewnianej (część z obiektów znajdujących się na szlaku można znaleźć na stronie www.drewniana.malopolska.pl)

Podziękowania dla geoblogerki Marianki, za rekomendację i zwrócenie mojej uwagi na Beskid Niski.