Geoblog.pl    rav    Podróże    gorczańskie szlaki    Orkanówka

Orkanówka

Polska, Niedźwiedź

Nim śnieg stopnieje w górach i szlaki staną się znów przychylne dla niedzielnych turystów minie jeszcze kilka tygodni. Czas oczekiwania można wykorzystać na zobaczenie miejsc położonych pod górami. Pierwsza propozycja to zwiedzanie Muzeum Biograficznego Władysława Orkana w Porębie Wielkiej - "Orkanówki".

Jak trafić:
- pieszo: zielonym szlakiem ze wsi Niedźwiedź (do której dojechać można busikiem z Mszany Dolnej, a czasem nawet z Krakowa) lub żółtym szlakiem z przysiółka Koninki (dojazd w podobny sposób, tylko wysiada się później)
- rowerem: szlak rowerowy z Rabki-Zdrój lub drogą z Mszany Dolnej (no ewentualnie można też spróbować przedzierać się z południa przez Gorce, ale to dosłownie wyższa szkoła jazdy)
- samochodem: z Mszany Dolnej należy kierować się na Koninki i w Niedźwiedziu skręcić w lewo, zgodnie z zielonymi znakami szlaku pieszego

Zwiedzanie:
- obecnie muzeum jest otwarte od wtorku do soboty w godzinach od 9 do 14

Dlaczego warto:
- Muzeum znajduje się na Szlaku Architektury Drewnianej.
Budynek, kilka lat temu wyremontowany, który jest przykładem stylu witkiewiczowskiego, został zaprojektowany przez Andrzeja Galicę z Zakopanego, przyjaciela Władysława Orkana z czasów Legionów. Również po przyjacielsku była realizowana budowa, bo roboty snycerskie i ciesielskie wykonywał pochodzący z Poręby Wielkiej Jan Bulas (absolwent krakowskiej ASP). Początek prac (1903 rok) został sfinansowany za skromne honorarium za powieść "W Roztokach", ale późniejsze problemy finansowane spowodowały, że dom nie został docieplony, stąd Orkan spędzał zimy u przyjaciół w Zakopanem. Dom zdecydowanie odbiega od otaczającej go zabudowy wiejskiej. Prowadzi do niego aleja 10 jaworów zasadzonych przez samego Orkana w ramach podziękowania za szczęśliwy powrót z wojny. Na początku alei stoi kapliczka wotywna, ufundowana przez matkę pisarza. Dom otoczony jest sadem, obok stoi stodoła i studnia, a przed wejściem znajduje się rzeźba przedstawiająca siedzącego Orkana (praca artysty z Mszany Dolnej - Zdzisława Kościelniaka - powstała w związku z setną rocznicą urodzin pisarza).
- Wnętrze pełni po części rolę muzeum etnograficznego:
są zatem elementy wyposażenia typowe dla regionu zagórzańskiego (np.: prasa do wyciskania sera, kołowrotki do przędzenia wełny, wyroby garncarskie, kredens góralski, ). W najmniejszym pokoju (należącym do matki Władysława Orkana) zachowany został autentyczny wystrój z meblami, ozdobami i piecem kamyczkowym.
- Druga funkcja obiektu to muzeum biograficzne,
a więc w gabinecie Okrana zobaczyć można autentyczne wyposażenie oraz pamiątki z jego czasów - egzemplarze "Ilustrowanego Kuriera Codziennego", akwarele wykonane przez Okrana oraz swego czasu najwyżej położone w Europie pianino.