Geoblog.pl    rav    Podróże    Helsinki i bliskie okolice    woda

woda

Finlandia
Finlandia, Nuuksio

Wiadomo - Finlandia, kraina tysiąca jezior... ale czy tylko chodzi tu o jeziora?

Dzisiejszą historyjkę zacznę od krótkiej wycieczki nad jezioro Nuuksion Pitkäjärv (czyli Nuuksio prawdopodobnie pochodzi od wyrazu njukča - łabędź, Pitkäjärv - długie jezioro). Znajduje się ono na północny zachód od Helsinek. Ma prawie 7km długości i miejscami do 500 metrów szerokości - czyli jak na Finlandię nic nadzwyczajnego.
Jezioro położone jest w Parku Narodowym (Nuuksion kansallispuisto) do którego można nawet dostać się komunikacją publiczną. Nie jest to bynajmniej park miejski - jest to najprawdziwszy las, otoczony jeziorem, a wszędzie jest cisza i spokój.

Odpoczywając nad wodą, kilka słów o wodzie pitnej w Helsinkach i najbliższych miastach. Tutejsza woda z kranu jest o wiele czystsza niż butelkowana. Badania Narodowego Instytutu Zdrowia pokazały, że woda z butelki ma 100 razy więcej mikroorganizmów niż to co przeciętnie można nalać z kranu, a dodatkowo, im woda dłużej pozostaje w plastikowym opakowaniu, tym bardziej traci na jakości.

Świetną wodę mieszkańcy zawdzięczają między innymi Päijännetunneli - drugiemu na świecie pod względem długości tunelowi: 120km! Ciągnie się on od jeziora Päijänne - drugiego co do wielkości w Finlandii. Akcja poprawienia jakości wody została zainicjowana ponad 30 lat temu. Do tego czasu, zanieczyszczenie wody postępowała, głównie w wyniku działalności przemysłu papierniczego. Wszystko zmieniło się, gdy wykryto, iż woda pełna jest substancji mogących wywołać raka. Rząd wpompował mnóstwo pieniędzy w projekt naprawienia wody pitnej i obecnie Finlandia, a przede wszystkim stolica, cieszyć się może jedną z najlepszych wód na świecie.

Finowie mają nawet na tę okazję specjalną rozrywkę. Urządzane są zawody w degustacji wody, gdzie próbuje się miejscowej wody z kranu, kranówki z innych krajów oraz od czołowych producentów wody butelkowanej. Należy odgadnąć co się pije.

marianka - 2012-06-05 21:43
Ha, mieliśmy świetną intuicję, gdy jadąc na Nordkapp, przerzuciliśmy się w Finlandii z super drogiej wody butelkowanej na kranówę ze stacji benzynowych:D

marianka - 2012-06-05 21:44
Ps. Masz cudowną pogodę tam na północy - tutaj jest konsekwentne oberwanie chmury;)

rav
rav - 2012-06-05 21:46
od dziś jeszcze bardziej Was podziwiam!
niektóre podjazdy są konkretne,
co ciekawe, ścieżki pieszo rowerowe są dosłownie wszędzie - wzdłuż autostrad, przy polnych drogach
żałuję, że nie mam czasu na rower tutaj!

marianka - 2012-06-12 13:37
Ha, to była niezła niespodzianka - obstawialiśmy płaską Finlandię i bardzo górzystą Norwegię, a właściwie to Finlandia nam pod tym względem bardziej dopiekła;)