Geoblog.pl    rav    Podróże    powrót do Hiszpanii    ¡Hasta luego Madrid!

¡Hasta luego Madrid!

Hiszpania
Hiszpania, Madrid

Tym razem Madryt pełni dla mnie 'jedynie' funkcję przystanku dla właściwej podróży. Rano jeszcze wybrałem się na spacer do m.in.: Paseo del Prado, Fuente de Cibeles, Gran Via, Puerta del Sol. W końcu jednak przygoda z Madrytem kończy się na stacji Puerta de Atocha.

Największy dworzec kolejowy w Hiszpanii jest także głównym punktem dla kolei wysokich prędkości AVE. AVE czyli Alta Velocidad Espanola, ale również po prostu ptak. Hiszpania posiada najdłuższą sieć szybkich kolei w Europie, a drugą na świecie (po Chinach). Co ciekawe, Hiszpanie nie zwalniają tempa i mają więcej niż imponujące plany rozbudowy sieci. Pociągi osiągają prędkość do 320 km/h. Jest to rewelacyjny sposób na przemieszczanie się po kraju, na pewno wygodniejszy niż samochód czy samolot. Z resztą na linii Madryt -> Sevilla, do 1999 roku pociągi przewiozły ponad 4 razy więcej pasażerów niż zakładano! Między rokiem 1991, a 1994 udział transportu lotniczego na tym połączeniu spadł z 40% do 13%, a samochodowego z 44% do 36$, przy wzroście wykorzystania pociągów z 16% do 51%. Właśnie, mój pociąg do Sevilli!

Przed wejściem na pokład, szybka kontrola bagaży (wszystkie pociągi AVE objęte są czymś w rodzaju uproszczonej odprawy) i w drogę. Zanim pociąg ruszy, stewardesa rozdaje słuchawki, które podpina się do fotela i można w drodze posłuchać muzyki lub ścieżki dźwiękowej do wyświetlanego filmu. Dystans 472 km z Madrytu do Sevilli pociąg pokonuje w około 2 godziny 30 minut, zatrzymując się na chwilę w Ciudad Real, Puertollano i Córdobie. Warto zakupić bilety co najmniej tydzień wcześniej i załapać się na zniżkę 40% (50 vs 80 euro).

Najwspanialszą zaletą podróży koleją jest możliwość podziwiania hiszpańskich krajobrazów. Jadąc do Sevilli za oknem stopniowo pojawia się więcej gór i ogromnych połaci drzew oliwnych. Przede wszystkim jest to jednak spalona słońcem ziemia, surowy krajobraz - dla mnie kwintesencja Hiszpanii.