Geoblog.pl    rav    Podróże    Rowerem przez Małopolskę    do Dębna

do Dębna

Polska, Dębno

Do Dębna

Złoto zostawmy Inkom, lepiej wsiąść na rower bez zbędnego ciężaru, bo zaczynają się podjazdy na trasie wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego. Gdyby któreś z nich zbytnio dało się we znaki, bez problemu można znaleźć ciekawe miejsce na postój. Pierwsze to okolice Zielonych Skałek.

Zielone Skałki to pasmo wapiennych skałek objętych enklawą Pienińskiego Parku Narodowego. Aby dojechać tutaj, należy z głównej drogi skręcić w prawo w gruntową szosę, prowadzącą wzdłuż Zatoki Kosarzyska. Na końcu, tuż przy jeziorze, znajduje się parking i punkt widokowy na piękne okolice. Na jeziorze zwykle można wypatrzeć statek o nazwie Biała Dama. Nazwa pochodzi od mieszkanki zamku w Niedzicy, której mąż utopił się w zamkowej studni. Obecnie jako zjawa snuje się po komnatach. Zatem lepiej będzie już odjeżdżać stąd.

Wdrapujemy się pod górkę, na której położona jest wieś Falszyn. No i teraz długi zjazd w dół, i widoki przepiękne. Jadąc, dobrze pamiętać, aby nie przegapić miejscowości Frydman. Jeśli mamy więcej czasu, warto zobaczyć tutaj zabytkowe piwnice, w których do XIX wieku przechowywano węgierskie wino. Piwnice są dwupiętrowe i mają po trzy stumetrowe korytarze. Wejścia do środka to pawilony nakryte charakterystycznymi kopułami (burghauzy), zwane przez mieszkańców po prostu kaplicami. Przed zwiedzaniem jeszcze tylko trzeba odszukać jednego z właścicieli. Kolejny, ważny zabytek to kościół św. Stanisława Biskupa, jeden z najstarszych zabytków architektury sakralnej na Podhalu. Na koniec, niestety tylko z zewnątrz, można zobaczyć XVI wieczny kasztel z renesansową attyką - interesujący przykład wiejskiej rezydencji o charakterze obronnym.

Jadąc dalej, drogą na Nowy Targ, przekraczamy rzekę Białkę (jest połączeniem Rybiego Potoku, wypływającego z Morskiego Oka oraz Białej Wody, również płynącej od Tatry, gdzieś z okolic m.i.n. Rys). W tych okolicach także znajdziemy przyjemne miejsce do odpoczynku, ale to może nie tym razem.

Ten etap wycieczki zakończymy w Dębnie przed kościołem św. Michała Archanioła, od 3 lipca 2003 roku obecny na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Obecny kościół wzniesiono w II poł. XV wieku na miejscu świątyni z XIII wieku. Niewątpliwie jedno z obowiązkowych miejsc w Małopolsce do odwiedzenia. Dobrze sobie zaplanować sobie wycieczkę tak, aby trafić na zwiedzanie wnętrza (pon.-pt.: 9.00 - 12.00 i 14.00 - 16.30; sb.:9.00 - 12.00) i zobaczyć jedne z najcenniejszych w Polsce zabytki sztuki gotyckiej. Ja mogę tylko żałować, że nie trafiłem z pogodą, bo również sylwetka i umiejscowienie w krajobrazie jest wyjątkowe. Może kolejnym razem uda się...