Geoblog.pl    rav    Podróże    Rowerem przez MaÅ‚opolskÄ™    przez krainÄ™ Kliszczaków i Zagórzan

przez krainę Kliszczaków i Zagórzan

Polska, Rabka

Propozycja trasy rowerowej z licznymi podjazdami i zjazdami oraz kilkoma muzeami.

Zaczynamy w Rabce-Zdrój do której można dojechać pociągiem. Dalej jedziemy już tylko na rowerach. Zanim jednak na dobre rozjeździmy się, dobrze wejść do miejscowego muzeum. W zabytkowym kościółku modrzewiowym, jednym z najcenniejszych w Małopolsce, mieści się Muzeum im. Władysława Orkana. Na zwiedzających czekają przedmioty przedstawiające kulturę ludową Zagórzan i Kliszczaków; rzemiosło, malarstwo, rzeźbę, ubiór. Eksponaty pochodzą z terenu Podhala, Orawy i Gorców i w większości zostały wykonane przez twórców ludowych. Odbywa się tutaj również konkurs na palmy wielkanocne, ponoć są nawet większe od tych słynnych z Lipnicy Murowanej.

Teraz kilkanaście kilometrów jazdy na wschód od Rabki. Najpierw główną drogą na Mszanę Dolną, następnie w Zarytem należy odbić na prawo i kierować się na wieś Olszówka. Za nami pierwsze podjazdy i zjazd. W Olszówce jedziemy kawałek główną drogą na południe, po czym skręcamy w lewo zgodnie z niebieskimi znakami. Czeka nas teraz podjazd gruntową drogą na zalesione wzgórze. Na szczycie stoi kapliczka oraz roztacza się widok na Gorce. Po chwili odpoczynku zjeżdżamy w dół i jesteśmy w Porębie Wielkiej. Stąd kierujemy się dalej na południe do Koninek, gdzie porzucamy znaki niebieskie i wybieramy trasę oznaczoną na żółto. Stroma droga prowadzi nas pod najbardziej na północ wysunięte zbocza Gorców.

Żółty szlak doprowadza nas do Orkanówki - Muzeum Biograficznego Władysława Orkana. Zwłaszcza wiosną jest tutaj pięknie, a najbardziej gdy kwitną krokusy. W pobliżu jest jeszcze jedno łatwo dostępne miejsce, gdzie można podziwiać krokusy. Jedziemy tam z Orkanówki szlakiem zielonym, aż do wsi Niedźwiedź.

Stąd jeszcze kawałek na południe i jesteśmy w Parku podworskim Wodzickich we wsi Poręba Wielka. W zabytkowym parku ostało się kilka zabytkowych zabudowań oraz kilkanaście drzew pomnikowych. W kwietniu rozległą polanę w dolnej części parku całkowicie zapełniają krokusy. Z Poręby Wielkiej można teraz pojechać główną drogą do Mszany Dolnej a następnie stamtąd wrócić drogą na Rabkę-Zdrój.

W Rabce funkcjonuje jeszcze jedno muzeum etnograficzne - prywatne Muzeum Gorczańskie. Okazuje się jednak, że na zwiedzanie należy wcześniej umawiać się telefonicznie. Chcąc wracać pociągiem, można podjechać rowerem o jedną stację dalej do Chabówki. Tam oczekiwanie na pociąg można spędzić w skansenie taboru kolejowego. Skansen mieści się na terenie dawnej parowozowni z końca XIX wieku. Ekspozycja składa się z parowozów, lokomotyw, wagonów i taboru specjalnego (np.: pługi śnieżne) i jest to największe tego typu muzeum w Polsce.

Trasa ma około 50 kilometrów.