Geoblog.pl    rav    Podróże    Rzymskie trasy tematyczne    Katakumby i jeszcze więcej mozaik

Katakumby i jeszcze więcej mozaik

Watykan
Watykan, Vatican City State

Bazylika św. Pawła za Murami (Basilica di San Paolo fuori le mura)
1: Kontynuacja tematu rzymskich mozaik. Na początek dwie z Bazyliki św. Pawła za Murami. Pierwsze zdjęcie zrobione z nawy głównej, pokazuje dwie ogromne mozaiki. Bliżej, na łuku, znajduje się tzw. mozaika Galli Placydii [córka cesarza Teodozjusza] z popiersiem Chrystusa w centrum, czterema symbolicznymi wizerunkami apostołów w górnej części oraz poniżej procesją 24 starców, wspominanych w Apokalipsie.
2: W tle znajduje się mozaika pokrywająca apsydę. Chrystus w otoczeniu ewangelistów oraz z mikroskopijnym przestawieniem Papieża Honoriusza III.

Do następnego przystanku na trasie doprowadza Via delle Sette Chiese, fragment dawnego szlaku pielgrzymkowego. W pierwotnej formie, szlak łączył najważniejsze kościoły w Rzymie: Świętego Piotra w Watykanie, Świętego Pawła za murami, Świętego Jana na Lateranie, Świętego Szczepana za murami, Matki Bożej Większej, Świętego Krzyża w Jerozolimie na Lateranie oraz Świętego Sebastiana za murami.
Idziemy w kierunku tego ostatniego kościoła. Trasa sąsiaduje z słynnymi, rzymskimi katakumbami. Do regularnego zwiedzania udostępnione są Katakumby Domitylli (wejście o pełnych godzinach) oraz bardziej oblegane przez turystów Katakumby św. Kaliksta.
3: Wewnątrz nie wolno robić zdjęć, stąd tylko fotografia tabliczki wskazującej pobliski kościółek Quo Vadis. Może warto wspomnieć, że podziemne cmentarze były drążone na kilku poziomach, generalnie bez większych ograniczeń, wyjąwszy fakt, że nie wolno było kopać pod drogami rzymskimi. Zatem mimo bliskości obu katakumb, ich korytarze nie łączą się, a granicę wyznacza antyczna Via Ardeatina.
Spod Quo Vadis powrót do centrum autobusem, następnie przesiadka na metro i kurs do Watykanu.

Bazylika św. Piotra na Watykanie (Basilica di San Pietro in Vaticano)
4, 5: Bazylika na Watykanie na należy do moich faworytów. Na mój gust zbyt wiele tutaj wszystkiego, począwszy od tłumów turystów, a skończywszy na dziełach sztuki. Gdyby próbować nawiązać do tematu wycieczki, w środku znaleźć można obszerną kolekcję mozaik, w tym takie wyglądające na pierwszy rzut oka jak obrazy.

Palazzo Altemps
6: Kolejny oddział Museo Nazionale Romano i ponownie bogata kolekcja rzeźby antycznej. Przy okazji zwiedzania znalazłem portal udekorowany mozaiką.

Palazzo Massimo
Na zakończenie tej trasy ponownie wizyta w Museo Nazionale Romano, tym razem w oddziale głównym. XIX wieczny pałac kryje jedne z najciekawszych zbiorów muzealnych jakie miałem okazję kiedykolwiek obejrzeć. Jak to w Rzymie, zobaczyć można arcydzieła antycznej rzeźby, ale coś innego przykuło moją uwagę:
7: Zacznę od bogatej kolekcji monet, eksponowanej chronologicznie od starożytności aż po czasy współczesne.
8, 9, 10: Trzy przykłady świetnych zbiorów mozaik.
11: Unikat pochodzący z Bazyliki Juniusa Bassusa na Eskwilinie. Jest to panel kamiennej mozaiki wykonanej w technice opus sectile [technika pochodzi ze wschodu i polega na cięciu marmuru w drobniejsze fragmenty, następnie sklejane razem]
12, 13, 14: Cztery przykłady rzymskiego malarstwa. Trzecie zdjęcie pokazuje freski pochodzące z Willi Farnesina. W muzeum otworzono układ pomieszczeń antycznej willi, a na ścianach zamontowano panele z odrestaurowanymi freskami.
15: Ostatnie zdjęcie pokazuje fragment cudownej dekoracji malarskiej, niegdyś znajdującej się w Willi Livii. Fresk powstał między 30 - 20 rokiem przed Chrystusem i przedstawia najróżniejsze rośliny i ptaki odtworzone w bardzo naturalistyczny sposób. Jest zupełnie jak w raju. [w internecie można znaleźć profesjonalne filmy pokazujące jak freski wyglądają w całości]